dinsdag 22 maart 2016

Door eigen hand van Joost Zwagerman

Het recht op het nemen van je eigen leven

De ervaring van het lezen van een essaybundel is tamelijk anders dan het lezen van een reguliere roman. Wanneer de essays een onderwerp hebben zoals zelfmoord, is dit al helemaal het geval.
Voordat ik begon met het lezen van Door Eigen Hand, verwachtte ik dat dit het saaiste boek van mijn lijst zou worden. Tot mijn grootste verbazing gebeurde er iets wonderlijks, ik was oprecht geïnteresseerd.

Door eigen hand beschrijft het effect van zelfmoord op geliefdes en nabestaanden in elf verschillende essays. Hier had ik nog nooit bij stilgestaan.  Een ander vraagstuk dat mijn aandacht trok, werd besproken in één van de eerste essay: Moet er een suïcidepil in apotheken verkocht worden? Heftige onderwerpen worden zo beschreven dat het zeer aangrijpgelijk en interessant is voor de lezer.

Dit kwam mede dankzij de schrijfstijl van Joost Zwagerman. Hij schrijft op een manier, waarop ik wilde dat ik kon schrijven: formeel maar met de juiste hoeveelheid humor en sarcasme. Ook kreeg ik weer motivatie om door te lezen en was ik trots een schrijver te kennen van één van de vele quotes die worden gebruikt.

Een sterk standpunt van het boek is dat Zwagerman zich niet beperkt tot Nederland. Hiermee bedoel ik Nederlandse bronnen, Nederlandse schrijvers en Nederlands onderzoek. In het boek komen mensen aanbod van over de hele wereld. Hierdoor wordt de kans verkleind dat er alleen maar één specifiek beeld wordt gegeven van mensen uit dezelfde cultuur en samenleving. In Door eigen hand wordt een internationaal universeel beeld gegeven waarin de meningen sterk uiteen lopen. Dit geeft de lezer de mogelijkheid zijn eigen mening te vormen, door de vele mogelijkheden je ergens bij aan te sluiten of ergens juist fel tegen te zijn.

De kracht van het boek vond ik dat de mening van Zwagerman overal duidelijk naar voren kwam: hij is sterk tegen zelfmoord. Wanneer je zo’n gevoelig onderwerp aan het licht brengt, moet je voorzichtig zijn het niet te verheerlijken. Natuurlijk moest hij de pro-suïcide meningen in zijn boek verwerken, maar dit doet hij met behoedzaamheid en beheersing.

Na het lezen van Door eigen hand ben ik er achter gekomen dat mijn literaire interesses verder gaan dan young adult, science fiction en/of fantasy boeken. Het is niet zozeer dat ik genoten heb van het lezen van dit boek; daartoe is het onderwerp niet geschikt, maar het denkbeeld over zelfmoord is zeker voor altijd veranderd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten